ОТЖЕ, МИ ВІДКРИЛИ ДАНІ, ЩО ДАЛІ?

Ми розглянули юридичні та технічні можливості повторного використання державних даних. Тепер потрібно заразити цією ідеєю інших людей.

У цьому розділі ми розглянемо, що ж ще можна зробити для просування та повторного використання даних.

Розповісти світу!

Перше і головне, що ви повинні показувати, - це те, що ви берете участь у кампанії, що просуває Відкриті дані у вашій області діяльності.

Якщо ви відкрили безліч даних, вам, безсумнівно, варто витратити небагато часу, щоб люди про це довідалися (чи хоча б одержали можливість довідатися).

Крім публікації прес-релізів чи оголошень на вашому сайті, ви також можете:

  • Звернутися до відомих організацій чи людей, що займаються чи цікавляться цією темою
  • Звернутися в тематичні розсилання чи групи в соціальних мережах
  • Прямо зв'язатися з можливими користувачами, котрі могли б бути зацікавлені в цих даних

Розуміння своєї аудиторії

Як і з будь-якими публічними комунікаціями, звертання до співтовариства повинне бути цілеспрямованим. Випадки, коли актуальне та грамотно аргументоване послання губилося через те, що було адресовано не тим, кому треба, відбуваються часто-густо.

Учасники мережних співтовариств звичайно з задоволенням поширюють нову інформацію, але і також швидко її забувають. Тому пишіть свої повідомлення в розрахунку на те, що їх у кращому випадку швидко переглянуть, а не стануть уважно вивчати.

Технарі набагато рідше інших користаються MS Windows. Не варто тому зберігати документи у форматах MS Office для читання оффлайн. Причини дві:

  • По-перше, ці документи складніше читати. Можливо, читачі побачать не те, що ви бачите на екрані, а погіршену альтернативну копію.
  • По-друге, так ви явно даєте зрозуміти, що не готові самі шукати розробників. Замість цього, ви подаєте технічним фахівцям сигнал про те, що очікуєте першого кроку від них.

Публікуйте свої дані на сторонніх сайтах

Чимало спеціалізованих блогив мають широку аудиторію читачів, тому буде не зайвим опублікувати там статтю про ваші інтереси. Вигода взаємна: ви отримаєте свою частку уваги, а редакція блогу - статтю.

При плануванні своєї комунікаційної стратегії враховуйте принципи соціальних медіа.

Не варто очікувати від чиновників, що вони стануть проводити багато часу в соціальних мережах. Однак, є кілька кроків, котрі вам варто зробити, якщо ви хочете, щоб “технарі” поширювали вашу інформацію. Декілька порад:

  • Забезпечте унікальність і наочність вашого повідомлення, так щоб текст його відразу западав в очі

Коли ви посилаєте повідомлення, його одержувачі повинні мати можливість швидко переглянути його текст у пошуках потрібної інформації.

  • Розміщайте прес-релізи без необхідності їх окремого скачування

Прес-релізи – це здорово. У них коротко викладається визначена точка зору. Однак, якщо прес-реліз приходиться скачувати і відкривати поза веб-браузером, його прочитають менше людей. Пошукові машини, ймовірно, не зможуть його проіндексувати. Люди рідше будуть кликати на кнопці “Завантажити”.

Користаючись Відкритими ліцензіями, ви не тільки даєте зрозуміти тим, хто збирається поширювати вашу інформацію, що це допустимо, але ви також повідомляєте, що ваше відомство розуміє, що таке відкритість. На прихильників відкритих даних це робить куди більше враження, чим будь-які заяви в прес-релізах.

Соціальні медіа

Коли організація, обмежена у коштах та витрачає безліч годин на соціальні мережі - це неефективно. Краще зробіть так, щоб записи у вашому блозі можна було б легко перепостити. Тому, перш ніж читати наступний розділ, прочитайте, будь ласка, останній. З урахуванням цього, пропонуємо наступне:

  • Соціальні мережі і форуми

Twitter – платформа номер один, у випадку якщо ви хочете миттєво поширити інформацію. Усе, що опубліковано під тегом #opendata, відразу ж побачать тисячі користувачів.

На LinkedIn великий вибір груп, націлених на відкриті дані.

Facebook популярний серед широкої аудиторії, але активісти руху за відкриті дані його не дуже дарують.

  • Посилання на профільні сайти

Публікуйте інформацію про свої проекти на профільних сайтах для “айтішників”. Серед англомовних сайтів це в першу чергу Reddit і Hacker News, серед російськомовних - Habrahabr і Roem.

Якщо матеріал цікавий, трафік з цих сайтів буває значним. Крім того, вони багато в чому присвячені близьким темам.

Зібрати активістів разом: конференції, мітапи та баркемпи

Зустрічі віч-на-віч можуть бути ефективним засобом залучення уваги до своїх даних. Можливі наступні причини організації подібних зустрічей:

  • Більше довідатися про можливих користувачів
  • Більше довідатися про потребу в різних наборах даних
  • Більше довідатися про те, як люди планують повторно використовувати ваші дані
  • Дозволити потенційним користувачам довідатися більше про те, які дані є у вас
  • Дозволити потенційним користувачам зустрітися один з одним (так, щоб вони могли співробітничати)
  • Розповісти про ваші дані більш широкий публіці (наприклад, через записи в блогах чи репортажі преси про цю подію)

Є багато способів провести захід, і багато типів заходів. Усе залежить від вашої мети. Крім традиційних конференцій із заздалегідь підготовленими доповідями, презентаціями і демонстраціями, бувають різні заходи, у яких головна роль приділяється учасникам. Гості можуть:

  • Запропонувати чи визначати програму зустрічі
  • Розповісти про себе, розповісти про свої інтереси і проекти
  • Провести імпровізовані мікро-презентації одного зі своїх проектів
  • Провести засідання на цікавлячу їх тему

У мережі повно документації про те, як проводити такі заходи. Пошукайте слова “unconference”, “barcamp”, “meetup”, “speedgeek”, “lightning talk” і тому подібні. Можливо, варто зв'язатися з тими, хто влаштовував подібні заходи в інших країнах. Вони, імовірніше усього, з радістю вам допоможуть і дадуть необхідні поради. Не зайвим було б укласти угоду з іншою організацією (громадською, журналісткою чи освітньої), щоб розширити базу учасників і збільшити охоплення категорій громадян.

Створюйте свої рішення! Проводите Дні хакера, конкурси ідей та прототипів.

Суть цих змагань така: випускається декілька наборів даних, і програмістам дається небагато часу – від 48 годин до декількох тижнів – щоб розробити для них програмні додатка. За кращий додаток вручається премія. Змагання уже проводилися в декількох країнах, включаючи Великобританію, США, Норвегію, Австралію, Іспанію, Данію і Фінляндію.

Покажіть нам, як краще (Show us a better way) було першим подібним змагання у світі. Його організувала “Оперативна група по інформаційній мощі” британського уряду на чолі з міністром Томом Уотсоном у березні 2008 року. До участі запрошувалися програмісти з усього світу, яким пропонувалося відповісти на запитання “Що б ви зробили, маючи інформацію від державних органів влади?”. Автори п'яти кращих програмних додатків у результаті цього змагання одержали солідну премію – 80,000 £.

Програмні додатки для демократії (Apps for Democracy) – одне з перших змагань у США, яке запустив у жовтні 2008 року Вивек Кундра, тодішній глава департаменту технологій (Chief Technology Officer, CTO) в Округе Колумбія. Кундра розробив величезний каталог даних округа (http://data.octo.dc.gov/), у якому можна знайти, приміром, статистику по злочинах у реальному часі, результати шкільних тестів та показники бідності. Виникла задача: як зробити його корисним для громадян, громадських організацій, бізнесу і державних установ Вашингтона.

Рішення було оригінальним: провести змагання “Програмні додатки для демократії”. Людям пропонувалося написати додатки, використовуючи дані тільки що запущеного сайту. Додатки можна було відправляти на конкурс через мережу. Замість декількох великих премій вручалася безліч маленьких у декількох різних категоріях; вручалася також премія “Народний вибір”. Змагання тривало 30 днів і коштувало владі округу 50.000 $. У результаті було створено 47 Веб-додатків та програм для iPhone і Facebook; відповідно до оцінок, вони принесли місцевій економіці більш 2.600.000 $.

Змагання Abre Datos (відкриті дані) 2010. Це змагання пройшло в Іспанії в квітні 2010 року. Розроблювачам пропонувалося усього за 48 годин написати вільні програмні додатки, що використовують публічні дані. У змаганнях брало участь 29 команд, що розробили, наприклад, програму для мобільних телефонів, котра обробляла інформацію про вуличний рух у Країні Басків чи програму для доступу до даних про мадридські автобуси й автобусні зупинки. Ці програми одержали першу і другу премію (3.000 € і 2.000 € відповідно).

Nettskap 2.0. У квітні 2010 року норвезьке Міністерство урядової адміністрації провело “Nettskap 2.0”. Норвезьким компаніям, урядовим агентствам і індивідуальним розроблювачам було запропоновано висунути ідеї Веб-проектів на тему розвитку сервісів, ефективної роботи і збільшення залученості в демократичні процеси. При цьому прямо заохочувалося використання урядових даних. Незважаючи на те, що на подачу заявок був відведений усього місяць – до 9 травня, міністр Рігмор Осруд заявив, що віддача була “величезної”. Було отримано 137 програмних додатків, з котрих як мінімум 90 були засновані на повторному використанні даних норвезького уряду. 17 переможців одержали в сумі 2,5 мільйони норвезьких крон; повна вартість усіх 137 додатків склала 28,4 млн крон.

Mashup Australia. Австралійська Ініціативна група Уряд 2.0 запропонувала громадянам показати, як відкритий доступ до державної інформації може вплинути на економіку і соціальний розвиток країни. Конкурс проходив з 7 жовтня по 13 листопада 2009. Ініціативна група опублікувала декілька наборів даних під вільною ліцензією в декількох відкритих форматах. У конкурсі взяло участь 82 програмних додатка, що доводить: публікація державних даних у відкритому виді приводить до появи інноваційних програмних додатків.

Баркємпи та дні хакера

Громадські (неурядові) організації (HGO) можуть дуже ефективно показати державним органам влади корисність відкриття даних, якщо продемонструють ту безліч корисних можливостей, що ця інформація відкриває перед суспільством і економікою. HGO, що агітували за повторне використання даних завжди відігравали ключову роль у країнах, де були досягнуті політичні та правові успіхи, завдяки яким дані були відкриті, як технічно, так і юридично.

Найчастіше такі ініціативи містять у собі змагання і конференції по темі “Відкриті державні дані”, Баркємпи”, “Робочі групи” і “Дні хакера”. Проводять їх громадські організації і співтовариства користувачів, використовуючи дані які вже були добровільно опубліковані чи передані по запитам. У деяких випадках громадські організації, борючись за соціальну справедливість і розвиток громадянського суспільства, домагалися публікації нових наборів даних, співробітничаючи з прогресивними державними діячами. Потім програмісти використовували ці набори даних для того, щоб створити на їхній основі інноваційні програмні додатки.